Hoe zorg je ervoor dat debiteuren gaan betalen?
Je kent het wel: van die klanten die niet willen betalen! Ze reageren nergens op en na meerdere malen aan te dringen, wordt er nog steeds niet betaald. Zo blijkt uit onderzoek onder andere dat 50 procent van alle facturen te laat betaald wordt en dat de gemiddelde betalingstermijn meer dan 70 dagen is! Maar dit komt ook omdat debiteurenbeheer niet altijd even effectief is. Zo blijkt uit hetzelfde onderzoek dat de helft van alle bedrijven pas een betalingsherinnering stuurt na 60 dagen en dat ze pas na 90 dagen hun vordering uit handen geven. Dit kan natuurlijk een stuk beter. Daarom een aantal tips van Cannock Chase om ervoor te zorgen dat je debiteuren sneller gaan betalen.
Informeer al vanaf het begin
Als je snel reageert op vragen en al direct de offerte stuurt, geeft dit aan dat je de zaken niet op zijn beloop laat en dat je er vol voor gaat. Het is hierin ook belangrijk om in deze fase al direct te vertellen welke betaaltermijn je hanteert en dat het echt de bedoeling is dat er op tijd betaald wordt.
Sneller factureren
Heb je een opdracht afgerond? Stuur dan meteen een factuur. Des te sneller jij de factuur stuurt, des te eerder heb jij je factuur betaald terug. Het is erg slim om niet alleen de betalingstermijn in dagen op de factuur te zetten (14 dagen of 30 dagen) maar ook echt de exacte uiterste betaaldatum erin te zetten. Dit maakt het volledig duidelijk voor de debiteur en deze zal sneller geneigd zijn dit op te slaan in bijvoorbeeld zijn of haar agenda.
Maak digitaal betalen nodig
Digitaal betaalgedrag gaat vaak sneller dan betalen via een zakelijke acceptgiro. Debiteuren kunnen dan namelijk makkelijk en snel, in een paar kliks, de factuur betalen. Een zakelijke acceptgiro kost veel meer moeite en tijd en belandt vaak op de grote stapel.
Contact opnemen met je debiteuren
Als deze tips niet werken, en je debiteuren nog steeds niet betalen, kun je een aantal dingen doen. Bel je klant allereerst op en geef aan dat er nog betaald moet worden. Door in gesprek te gaan en de situatie uit te leggen en uit te laten leggen, zijn de debiteuren eerder bereid om alsnog te betalen. Gebeurt het dan nog niet, dan moeten er grotere maatregelen getroffen worden. Zo kun je een aanmaning sturen, waarin je duidelijk aangeeft wanneer het geld echt uiterlijk overgemaakt moet zijn. Door deze aangetekend en per gewone post te verzenden, ben je juridisch dekt als de debiteur ontkent dat hij jouw aanmaning gekregen heeft.
Wordt er dan nog niet betaald, dan heb je het recht om de geleverde goederen terug te halen. Dit wordt natuurlijk wel lastig als het om diensten gaat, maar ook daar is dan zeker uit te komen.
Auteur: sannevermeulen
This author has published 204 articles so far. More info about the author is coming soon.