De betekenis van SEO en waarom het zo belangrijk is
De laatste jaren horen we het steeds meer, SEO. Veel ondernemers zijn hier al mee aan de slag gegaan en zweren erbij. Sommige ondernemers horen er pas net van en weten wellicht niet eens wat ze ermee kunnen. In dit artikel lees je wat SEO is en waarom je er gelijk mee aan de slag zou moeten.
Wat is SEO?
Het begrip SEO is niet bepaald nieuw, maar wat betekent het eigenlijk? De letterlijke betekenis is; Search Engine Optimization. Dit maakt het echter niet bepaald duidelijker. SEO is een proces waarmee de zichtbaarheid van een website op Google kan worden beïnvloed en, als het goed wordt toegepast, verbeterd. Kenmerkend aan SEO is dat het een website helpt om hoger in de zoekresultaten te komen zonder dat daarvoor wordt betaald. De tegenhanger van SEO is SEA. Bij SEA wordt in principe hetzelfde bereikt, namelijk een hoge positie in Google, maar wordt in tegenstelling tot SEO wel geld betaald. De kosten van SEA kunnen erg snel oplopen en garanderen niet altijd extra aankopen of succes van een website.
Waarom SEO toepassen?
Zoals zojuist al benoemt is een groot voordeel van SEO dat het gratis is. Veel website bezoekers zonder hoge kosten is eigenlijk het overkoepelende voordeel van SEO. Het aankoopproces begint voor de meeste mensen via een zoekmachine. In de meeste gevallen wordt hiervoor Google gebruikt. Iemand met een koopintentie zal gericht zoeken naar een product waarna diegene meerdere opties krijgt voor verschillende websites die dat product verkopen. Uit onderzoek is gebleken dat bijna niemand op Google doorklikt naar de 2e pagina. En site die vindbaar wil zijn en via een zoekmachine meer bezoekers wil trekken moet dus minimaal op de 1e pagina staan. Daarnaast moet de website het liefst zo hoog mogelijk op die eerste pagina staan. De enige manier om dat, gratis, te bereiken is door het juist toepassen van SEO. Er zijn verschillende SEO tips online te vinden om je hier verder in te verdiepen.
Hoe SEO toepassen?
Helaas is SEO erg tijdrovend en moeilijk te begrijpen als het niet je core business is. Een interim online marketing is gespecialiseerd in vakgebieden zoals SEO en kan daarom een goed alternatief zijn voor veel ondernemers. Zo kunnen zij toch SEO toepassen zonder de focus op hun core business te verliezen.
Auteur: marloes83
This author has published 148 articles so far. More info about the author is coming soon.