Digitale kansen

9 november 2015 | Auteur: | Posted in Internet

In Nederland heeft 94% van de huishoudens een internetaansluiting tot zijn of haar beschikking. Deze mensen kunnen dus allemaal gebruik maken van internet op hun computer, laptop, smartphone en noem maar op. Met deze apparatuur kan van alles gedaan worden, zo ook het zoeken naar informatie en online kopen van producten. Op dit gebied liggen erg veel marketing kansen, of te wel digitale marketing. Het voordeel van digitale marketing is dat het relatief goedkoop is in tegenstelling tot tv of radio reclame en het beter op de juiste doelgroep gericht kan worden.

Search Engine optimalisation(SEO)

Omdat er in de digitale wereld van alles mogelijk is zijn er ook veel verschillende mogelijkheden om online marketing te doen. Zo is er bijvoorbeeld zoekmachine-optimalisatie. Dit wordt ook wel Search Engine Optimalisation(SEO) genoemd. Met SEO hou je je bezig met het dusdanig configureren van je website dat deze beter gevonden wordt in bijvoorbeeld zoekmachine Google. Hierbij zijn technische aspecten erg belangrijk. De interne linkstructuur moet op orde zijn en de website moet over het algemeen snel laden. Ook content op webpagina’s is erg belangrijk. Deze dient uniek te zijn en bepaalde trefwoorden te bevatten. De beste trefwoorden dienen uit een trefwoordenanalyse te komen. Na onderzoek verwerk je deze trefwoorden in je website en zorg je dat er gelinkt wordt naar jouw website vanaf andere websites. Op deze manier krijgt jouw website meer kracht waardoor je hoger in de Google resultaten terecht komt. De betaalde variant van zoekmachine-optimalisatie is: Search Engine Advertising(SEA). Bij deze zet je een bepaald budget beschikbaar op bepaalde trefwoorden. Google zorgt ervoor dat je bij de juiste zoekopdrachten bovenaan in Google verschijnt. Op deze manier is de kans groter dat bezoekers op jouw website terecht komen. Zodra een bezoeker op jouw advertentie klikt en een bepaalde tijd op jouw website rondneust zal er geld van je budget af worden gehaald. Let hierbij wel op wat dit kan aardig in de kosten oplopen wanneer je het verkeerd instelt. Let hier dus goed bij op om problemen te voorkomen.

Digital Signage

Een meer interactieve vorm van digitale marketing is Digital Signage van Qyn. Deze vorm is gericht op het tonen van informatie op het juiste moment op een beeldscherm, doelgerichte communicatie met behulp van (audio) visuele informatie. De meeste mensen weten het niet maar je komt het overal al tegen. Loop maar eens door een willekeurige winkelstraat in een grote stad. Waar zie je geen beeldscherm in de etalage of in de winkel zelf? Op deze schermen komen kortingsacties voorbij maar ook wordt de kleding hier geshowd. Dat is digital signage. Hetzelfde geld voor touchscreen apparaten in winkels van bijvoorbeeld KPN. Hierbij kan de klant in zekere mate zelf bepalen wat voor informatie er in beeld komt. Al deze content is natuurlijk van te voren al beschikbaar gesteld, maar het zal er wel voor zorgen dat medewerkers minder vragen hoeven te beantwoorden en meer tijd hebben voor andere taken.

 

E-mail marketing

Menig mens maakt gebruik van e-mail en checkt het dagelijks. Voor zo ongeveer iedere website waar je wat kunt bestellen is een mail adres vereist. Maar waarom dan? Het wordt gebruikt om te communiceren over de status van je bestelling maar ook om je nieuwsbrieven te kunnen versturen. Uit recent onderzoek is gebleken dat e-mail het meest op de smartphone wordt gelezen. Zorg er dus voor dat je nieuwsbrieven geoptimaliseerd zijn voor mobile devices. Op deze manier zal je mail vaker gelezen worden doordat deze simpelweg goed te lezen is op mobile devices. Nieuwsbrieven worden het meest aangevraagd voor aanbiedingen, op de hoogte te blijven van een bepaald merk of na een recente aankoop bij een webshop. Zaken zoals passie voor een bepaald onderwerp of op aanraden van vrienden komen nauwelijks voor. Richt je e-mail dus voornamelijk op aanbiedingen en ontwikkelingen omtrent je bedrijf/merk.

Nu liggen er natuurlijk nog veel meer kansen op de digitale markt, maar wat zijn deze dan? Laat een reactie achter op dit bericht met jou ideeën.

Auteur:

This author has published 204 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.