Wat is online marketing?

25 november 2014 | Auteur: | Posted in SEO

Online marketing is tegenwoordig een erg hot topic. Internet is zo groot geworden dat ieder bedrijf de mogelijkheden van internet in hun strategie toe moet passen. Wat is online marketing dan precies en hoe kun je het efficiënt in je strategie toepassen?

 

Wat is online marketing?

Online marketing is: het bereiken van marketing doelen door internet en gerelateerde digitale technologieën als e-mail of mobiele telefoon. Via internet zijn er een 4-tal strategieën die toegepast kunnen worden:

  • Markt penetratie: Het internet gebruiken om zo meer producten te kunnen verkopen;

  • Markt ontwikkeling: Het internet gebruiken om verkoop in nieuwe markten te realiseren tegen lage kosten;

  • Product ontwikkeling: Het internet gebruiken om nieuwe producten op de markt te brengen;

  • Diversificatie: Het internet gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen die in de nieuwe markten kunnen worden geleverd.

 

De doelstelling

Via online marketing kunnen veel doelen gerealiseerd worden. Voorbeelden hiervan zijn het toenemen van de naamsbekendheid, de loyaliteit, het aantal bezoekers en het aantal verkopen.

Het belang van online marketing wordt door veel oudere bedrijven nog niet ingezien, vooral omdat zij weinig tot geen directe verkoop via internet realiseren. Door de hoge online activiteit van tegenwoordig wordt internet steeds belangrijker om aandacht te genereren voor producten uit alle categorieën.

Wanneer er aandacht gewekt is onder meerdere types consumenten, kunnen inhoud en aanbiedingen worden gebruikt om een dialoog te starten. Zo kun je identificeren wat de behoeftes van de consument zijn en eventueel de klanttevredenheid bevorderen. Gelukkig hoef je dit niet allemaal zelf te doen, het valt allemaal uit te besteden aan een online marketing bureau.

 

De strategie bepalen

Bij de bepaling van de online marketing strategie kunnen bekende modellen als de SWOT-analyse en een Product Life Cycle analyse toegepast worden. Gezien de hoge online ontwikkelingen is de online strategie een minder lang proces dan die van de offline marketingstrategieën.

Auteur:

This author has published 204 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.