Succes van freelance secretaresse zit in flexibiliteit, ervaring en professionalisme

23 juni 2014 | Auteur: | Posted in Nieuws

‘Toen ik 18 jaar geleden als freelance secretaresse startte, was dit voor de meeste bedrijven nieuw’, zegt Alison op Freelancenetwork.be, ‘vandaag krijg ik meer aanvragen binnen dan ik uren heb om te werken.
De verschillen tussen een freelance secretaresse en werknemer of interimaris zijn groot hoewel het werk vaak toch gelijkaardig is. We zetten enkele punten op een rij.

Het takenpakket van een freelance secretaresse is heel gevarieerd. De moeilijkheidsgraad van het werk ligt hoger dan het werk dat door een doorsnee administratieve medewerker van een interimkantoor wordt uitgevoerd.

Het werk is administratief uitvoerend met een zeer belangrijke klemtoon op organisatie en probleemoplossend handelen. Van de freelance secretaresse wordt dus eigenlijk meer verwacht dan alleen maar uitvoerend werk te doen. Ze moet ook proactief kunnen zijn en zelf oplossingen kunnen aanreiken voor problemen die zich stellen in plaats van alleen maar problemen melden.

Het profiel van zo’n freelance secretaresse is dan ook ruimer dan iemand die goed met de Office pakketten kan werken. Die Office pakketten zijn een absoluut minimum.
Grotere flexibiliteit een van de grootste troeven van een freelance secretaresse.

Ook op het vlak van flexibiliteit is er een groot verschil tussen een freelance secretaresse en werknemer. De klassieke werknemer wil vooral zijn 40 uur per werk doen want daar wordt hij (of zij ) voor betaald. Van de freelance secretaresse echter wordt verwacht dat zij ook in het belang van de opdrachtgever denkt met andere woorden als het werk op vrijdag middag klaar is, dan zal ze dit zelf aangeven en vertrekken en niet de namiddag blijven rondhangen om haar uren vol te maken.
Tegelijk rekenen bedrijven er op dat in dringende gevallen de freelance secretaresse ook na 18 uur doorwerkt of in het weekend beschikbaar is, iets wat bij werknemers dan weer moeilijker ligt.

Tenslotte is het zo dat bedrijven de freelancer inschakelen omdat zij hen ook voor 3 uurtjes of 5 uurtjes per week kunnen boeken. Ook dit is bij interim niet altijd evident.

Ik heb ooit een oproep op de site gezien van een bakkerij: ‘Help, mijn secretaresse is ziek gevallen. Wie kan me komen helpen’, zegt Michel Piedfort van Freelancenetwork. Daarna volgde een jobomschrijving. ‘De man belde me daarna op om te bedanken dat hij zo snel uit de nood geholpen was geweest. Binnen de 2 uur had hij iemand gevonden.

Tenslotte willen freelance secretaresses geen vast contract. Hun filosofie is er net één van inspringen op piekmomenten. Dat kan de ene week 4 uur zijn, dan 15 uur of 30 uur om dan gedurende weken niet meer op kantoor langs te komen.
Zelf freelancers zoeken.

Het grote voordeel van freelance websites als Freelancenetwork is dat zij investeren in het aanleggen van databases die gratis toegankelijk zijn voor bedrijven én die het mogelijk maken om de beschikbare kandidaten een e-mail toe te sturen.
Je hoeft dus zelf geen bestanden aan te leggen om dan op piekmomenten te vernemen dat er die dag niemand beschikbaar is.
Je gaat gewoon naar www.freelancenetwork.be en selecteert bovenaan op de homepage ‘adminsitratie’ en stuurt naar alle freelance administratieve krachten je job toe. De mensen die vrij zijn en de uren kunnen opvangen zullen dan zelf reageren en een prijsvoorstel doen.

Ondertussen gebruikten al meer dan 2.150 bedrijven de website en werden er al meer dan 4.000 freelance opdrachten verspreid. De site raakt meer en meer bekend.

Ken je zelf bedrijven die werkpieken hebben of af en toe mensen zoeken die ze via andere kanalen moeilijk of niet kunnen vinden, geef dan gerust Freelancenetwork als aanvulling mee.

Auteur:

This author has published 11 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.