Freelance copywriter wordt vaste waarde in bedrijven

23 juni 2014 | Auteur: | Posted in Nieuws

1. Voordelen van een freelance copywriter
2. Tarief freelance copywriter.
3. Wat doe teen freelance copywriter.

De freelance copywriter vindt meer en meer ingang op marketingafdelingen van KMO’s. Bedrijfsleiders doen een beroep op een copywriter bij het schrijven van mailings en brochures, het redigeren van websites of het schrijven van SEO-vriendelijke teksten voor Google.

‘Het is net zoals de psychologen in Amerika. Daar heeft bijna iedereen zijn eigen psycholoog’, zegt Michel Piedfort van Freelancenetwork. ‘ Voor de freelance copywriters geldt hetzelfde.’

De idee dat iedereen wel een tekstje kan schrijven omdat men vroeger op school ook wel goede verhandelingen schreef, is al lang voorbij. Bedrijfsleiders beginnen te beseffen dat een goed opgebouwde tekst cruciaal is om een boodschap over te brengen. Het is dan ook logisch dat men hiervoor een beroep doet op iemand die hier dag in dag uit mee bezig is: een freelance copywriter dus.

Dankzij internet is het ook veel makkelijker geworden om die freelance copywriters te vinden. Vroeger had men vooral het telefoonboek maar men wist toen niet of men bij een groot reclamebureau of een kleiner bedrijf terecht kwam. Vandaag zijn er tal van gespecialiseerde websites waar je makkelijk en snel met een freelance copywriter in contact kunt komen. Freelancenetwork.be is er zo één van .

Andere voordelen van te werken met een freelance copywriter:

1. Je schakelt een tussenbureau uit waardoor je doorgaans veel minder aan de freelance copywriter betaalt. De winst voor bedrijven is dubbel. De copywriter zelf werkt meestal alleen en heeft een veel lagere en totaal andere kostenstructuur dan een traditioneel bedrijf dat onder andere huur en een receptioniste betaalt. Er is ook geen tussenbureau (reclamebureau, detacheringsbureau, …) die commissie neemt op de opdracht.

2. Een freelance copywriter heeft doorgaans klanten in verschillende sectoren en heeft een hele brede kijk op de laatste trends op het vlak van schrijven, zinswendingen en nieuwe woorden. Hij kan hierdoor makkelijk advies geven over wat werkt en niet werkt en hoe bepaalde klanten zullen reageren.

3. De freelance copywriter factureert voor het maken van wat jij als bedrijf nodig hebt. Je weet dus op voorhand hoeveel het schrijven (of herschrijven, redigeren, …) van je brochure, website, mailing, … zal kosten en dit onafhankelijk van het aantal uren die hij er aan zal besteden.

Tarief van een freelance copywriter.

Het tarief van een freelance copywriter is moeilijk te vergelijken. Want hoe beoordeel je nu of een tekst van copywriter A beter is dan die van copywriter B en welk prijsverschil mag hier tegenover staan.

De verwachtingen van opdrachtgevers liggen ook anders. Huur je een copywriter in met als doel een artikel in de pers te krijgen, dan ben je pas tevreden dat het artikel ook in de media verschenen is.
Zoek je een copywriter die goede teksten schrijft voor search engine optimalisatie, dan ben je maar tevreden als je tekstje bovenaan Google tevoorschijn komt als mensen die bepaalde zoekwoorden hebben ingetikt.
En schrijf je een mailing, dan beoordeel je het eindresultaat op het aantal reacties van mogelijke nieuwe klanten.

“Daarom raad ik bedrijven aan om meerdere freelancers te contacteren en hun stijlen met elkaar te vergelijken”, gaat Michel Piedfort van Freelancenetwork verder. “Ik heb ooit een advertentie voor freelance copywriter gezet. Ik zocht toen iemand die financiële artikels kon schrijven en die ook proactief artikels kon aanleveren. Uit de 10 reacties waren er 2 reacties van freelance copywriters die me het meest aanspraken. En het waren net deze mensen die ervaring binnen deze materie hadden. Zij waren in verhouding iets duurder dan de andere copywriters maar als je hun teksten en profielen vergeleek met die van de andere copywriters, dan was prijs geen issue meer.

Wat doet een copywriter?.

Een freelance copywriter kun je inschakelen voor al je te schrijven teksten. Dit kan gaan van het schrijven van teksten beginnend van niets. De copywriter zal dan eerst op basis van een interview informatie verzamelen of deskresearch doen.
Je kunt de copywriter ook teksten laten herschrijven. Dit is uiteraard goedkoper. Elk bedrijf heeft vandaag al een schat aan informatie in mappen zitten die als inspiratiebron kan dienen.

Tenslotte kun je de freelance copywriter inschakelen voor het corrigeren van teksten. In dit geval geef je de tekst door en zal de freelance copywriter letten op schrijf- of grammaticafouten.

Gratis database van freelance copywriters.

Je vindt heel veel freelance copywriters in de gratis database van www.freelancenetwork.be . Je kunt een selectie maken op functie en regio en hen vervolgens kosteloos een e-mail toesturen. De copywriters nemen dan met het bedrijf rechtstreeks contact op en maken een prijsvoorstel.

Auteur:

This author has published 11 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.