Digitale media als opkomende vrouwenbranche

8 juli 2014 | Auteur: | Posted in Elektronica, Smartphones, Tablets

Het vakgebied nieuwe media klinkt vrij technisch en kan dan ook als een mannen vak gebied beschouwd worden. Het is echter het geval dat binnen de digitale media branche er steeds meer vrouwen komen werken. Zo werkt oud-politica Afke Schaart bij multinational Microsoft en zijn er ook een hoop vrouwen die bij Apple en Facebook topfuncties hebben. In dit artikel zal gezocht worden naar verklaringen hiervoor.

Geschoolde vrouwen

Tegenwoordig bestaan er steeds meer media opleidingen, die voornamelijk populair zijn onder vrouwelijke studenten. Zo bestaat aan de Universiteit van Amsterdam de opleiding Media en Cultuur. Binnen deze opleiding kunnen studenten na hun eerste jaar kiezen uit drie richtingen: film, televisie en nieuwe media. Veel studenten kiezen voor de studierichting nieuwe media, omdat studenten daar in de toekomst de meeste werkgelegenheid voor zien.

Toename in populariteit

Een andere belangrijke reden voor de toename van het aantal vrouwen in de nieuwe media branche is de toename van digitale media in populariteit. Doordat nieuwe media zelf steeds meer stijgen in populariteit, vinden ook steeds meer mensen nieuwe media zelf interessant.

Belang in de maatschappij

Tenslotte speelt ook het belang van nieuwe media in de maatschappij een belangrijke rol in de toenemende rol van vrouwen in de digitale media branche. Doordat nieuwe media tegenwoordig een onmisbare plek hebben ingenomen in de nieuwe media branche, wordt het ook steeds relevanter om de technologieën die hierachter schuil gaan goed te begrijpen.

Auteur:

This author has published 1 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.