Telefonische verkoop: hulp bij cold calling

2 juni 2015 | Auteur: | Posted in Computers

Verkopers doen er alles aan om te voorkomen dat ze moeten cold callen. De realiteit is dat zelfs in onze wereld gebaseerd op het internet er maar weinig tools effectiever en noodzakelijker zijn voor het genereren van sales en het maken van afspraken dan de telefoon. En het is maar de vraag of je telefonische verkoop moet uitbesteden aan iemand die niet zelf jouw product of dienst verkoopt.

Dus waarom is telefonische verkoop zo moeilijk? Om de een of andere reden zorgt praten over de telefoon voor angst bij veel mensen. Misschien wordt die angst gedreven dor het feit dat de meeste onder ons een keer minder vriendelijk zijn geweest tegen de beller toen hij ons avondeten onderbrak met de vraag: ‘hoe wil je geld besparen op je telefoonrekening?.

Hier zijn enkele tips om je te helpen bij cold calling.

1) Stap over je angst heen
Het is niets persoonlijks. Voor de ontvangers van jouw belletjes ben je slechts een stem die door middel van een telefoon onderbreekt wat diegene aan het doen was. Het maakt niet uit hoe iemand je behandelt. Het is belangrijk te beseffen dat nadat het gesprek voorbij is, ze je zullen vergeten. Hetzelfde zou jij moeten doen. Je moet ook begrijpen dat telefonische verkoop en cold calling een beetje geluk met zich meebrengen. Je moet een aantal keer een ‘nee’ krijgen om een ‘ja’ te verdienen. Als je het op deze manier bekijkt, is een ‘nee’ slechts een stap in de richting van een ‘ja’. Als je eenmaal je angsten hebt weggezet, dan zijn er een aantal technieken en trucs die je helpen om effectiever te zijn.

2) Leads bij telefonische verkoop
Het genereren van leads is een onderwerp op zich, dus ik hoop dat je een lijst met jouw doelgroep(pen) hebt gemaakt om te bellen.

3) Plan je gesprekken
Maak bij telefonische verkoop genoeg tijd vrij om in een ritme te komen – minstens twee uur per blok. Plan daarnaast om tenminste een bepaald aantal gesprekken te doen. Normaliter is de ochtend beter dan de middag, maar soms kunnen ook andere tijdstippen  geschikt zijn om te bellen. Hoe meer je belt, hoe meer sales je zult hebben. Als je wilt, kun je dus zelfs tijdens vakanties bellen om sales te genereren.

4) Plan elk gesprek
Wat is het doel van je telefonische verkoop? Normaal gesproken ga je niet jezelf introduceren, je product beschrijven en een verkoop doen in één enkel gesprek. Vaak moet je je beperken tot een van die drie. Dus als je doel is om een afspraak te regelen, maak dan aan de hand van deze doelstelling een script om zo een plan te hebben voor het gesprek.

5) Jouw stem
Zakenmensen kunnen hoffelijk zijn richting amateurs, maar ze willen graag zaken doen met andere professionals. Je stem kan veel overbrengen. Als je nerveus bent, wordt je stem hoger. Daarnaast ga je sneller praten als je nerveus bent. Probeer deze tendens in de perken te houden. Verlaag je stem voordat je belt. Denk over jezelf als een zeer belangrijk persoon die een ander belangrijk persoon belt. Zeg je eerste woorden langzaam, wees beleefd maar niet overdreven. Vergeet niet dat je belangrijk bent. Tot slot is het belangrijk om te glimlachen terwijl je praat – dit voegt extra warmte toe aan je stem.

Voor meer info over Telemarketing Bezoek ons

Auteur:

This author has published 4 articles so far. More info about the author is coming soon.

Comments are closed.